Az ima gygyt ereje
2005.09.05. 08:33
Egy rdekes cikk, amit a neten talltam.
Csaba Gyrgy: A hit gygyt ereje Megjelent a "Termszet Vilga" jsg 1999. novemberi szmban
Az Amerikai Egyeslt llamok kzvlemny-kutati szerint az emberek 82%-a hisz abban, hogy imjnak gygyt ereje van, s csak 13%-uk tagadja ezt. A lakossg 77%-a gondolja gy, hogy Isten nha kzvetlenl is beavatkozik a slyosan beteg ember sorsba jra fordtva azt, s csak 18% nem hisz ebben. Az emberek 73%-a hittel vallja: ha ms imdkozik rte, az segt kilbalni betegsgbl (mindssze 21%-uk lltja az ellenkezjt). Az amerikaiak 64%-a rzi gy, hogy az orvosoknak egytt kell imdkoznia pciensvel, ha gy kvnja, s csak 27% tagadja ennek fontossgt. Mindezek alapjn elmondhatjuk, hogy a vilg technikailag s tudomnyosan legmagasabb szinten ll llamban az emberek dnt tbbsge hisz abban, ami megfoghatatlan, termszetfeletti, de szerves rsze letnek, mikzben egyre nagyobb szmban utastja el az orvosi beavatkozst. E szmok tkrben szksgszernek ltszik megvizsglni: valban van-e a hitnek akr az orvosi beavatkozst helyettest gygyt ereje, vagy ez csak az ember kpzeletnek szlemnye?
Az immunrendszer nemcsak - mint korbban hittk - a kvlrl tmad krokozk, pldul a vrusok, a baktriumok ellen vdi a szervezetet, hanem a bellrl sarjad rendbonts, pldul a daganatkpzds ellen is. Ha az immun-homeosztzis felborul, fogkonny vlunk a fertz betegsgekre ppgy, mint a daganatokra. Immunrendszernk llapota viszont - ma mr tudjuk - jelents mrtkben fgg idegrendszernktl. Nem csak tapasztalati, hanem tudomnyosan is altmasztott tny, hogy a depresszi kedvez az immunrendszer blokdjnak, hogy a slyos frusztrcik, ppen az immunrendszer elgtelen mkdse miatt, rosszindulat daganatok kialakulshoz vagy szrdshoz vezethetnek. Ebbl kvetkezik, ha valaki hiszi, hogy meggygyul - akr imdkozssal, akr az Isten kzvetlen beavatkozsval -, az pozitvan befolysolja llapott, mg ha azt hiszi, hogy semmi s senki nem segt rajta, teht feladja a kzdelmet, az vgzett hordozhatja. Az, hogy az amerikaiak imdsgos tapasztalatai alapozzk-e meg hitket vagy fordtva, nehezen dnthet el. Ugyanakkor a tudomny mai llsa mellett a hit gygyt ereje - bizonyos korltok kztt - nem zrhat ki. Nem azon van teht a hangsly, van-e ereje az imnak (akrki mondja azt), hanem azon, hisz-e abban, hogy ez segt, s ezzel idegrendszere sztnzi immunrendszert a betegsg lekzdsre. A gygyszerek hatsnak tesztelsekor mindig vgeznek placbvizsglatokat. (A placb teljesen hatstalan anyag, gygyszert utnz, de hatanyagot nem tartalmaz ksztmny.) A betegek nagy rsze a placbtl is javul, teht attl, hogy tudja, gygyszerrel kezelik. Az eredmny ezrt a gygyszer hatsbl le kell vonni. Minl krltekintbben tudja az orvos a placbt beadni, annl inkbb javul a beteg llapota. Nem bvelkedik az orvosi irodalom olyan adatokban, amelyek szerint slyos betegsgek, pldul rk placebtl meggygyult volna, de fejfjs, melygs, magas vrnyoms cskkenhet a hatsra, s nemcsak szubjektve, hanem objektve is. s ez sem cseklysg. Mivel a placbban semmifle hatanyag nincs, kizrlag a beteg hite eredmnyezte a javulst. Nyilvnval azonban, hogy a beteg hite orvoslsban (gygyszerezsbe) - br fontos tnyez - nem mrhet ssze a vallsos ember istenhitvel, melynek gygyt ereje emiatt jval nagyobb lehet. Hogy a vallsos ember elfogadja-e azt a magyarzatot, amely szerint hite segtette (kzvetve) a gygyulsban, vagy azt hiszi, Isten avatkozott bele (kzvetlenl) letbe, az eredmny szempontjbl lehet msodlagos, habr az ideolgiai megkzeltst tekintve nem az.
*
Br az imdsggal gygytk klnleges helyzetet foglalnak el, mivel munkssguk a vallsossgra pl, hasonl mechanizmuson alapul ms "gygytk" tevkenysge, illetve esetleges eredmnyessge is. A kzrttellel manipullknl szintn a hit az, ami a vdekez mechanizmusokat mkdsbe hozza s ugyanez a helyezet az aurval vagy energival gygytknl is. Vizsglatunk szempontjbl a mechanizmust s az eredmnyessget tekintve csak fokozati klnbsgek fedezhetk fel, a lnyeg azonos, nem a "terpis eszkz", hanem a r adott vlasz, a benne val hit adja az eljrs lnyegt.
*
Az amerikai kzvlemny-kutats arra is kiterjedt, mennyire hisznek az emberek a hitgygytk (faith healers) eredmnyessgben. Itt az arnyok mr megfordultak: a vlaszadk 28%-a hitte, hogy a hitte, hogy a hitgygytk kpesek javtani llapotukon (hitkn keresztl vagy szemlyes rintssel), 63%-uk azonban elutastotta ezt. A megkrdezettek tbb mint negyed rsze pozitvan rtkelte a hitgygytk tevkenysgt, ami annl is inkbb elgondolkodtat, mert ennek jelei haznkban is mutatkoznak. l a tv stdijban a lenygz mret, beteges pillants ember, aki azt lltja magrl, hogy egy uf elrabolta s azta olyan energira tett szert, mellyel brkit meg tud gygytani tvolbl is. s az emberek egymssal versengve telefonlnak a stdiba, hogy legintimebb titkaikat feltrjk eltte. A hitgygyt azutn kzli, hogy a telefonl panaszai most sznni fognak s mikor visszakrdez, a "beteg" az esetek jelentkeny rszben jelzi, hogy rzi is, amint a fjdalmai enyhlnek. A nagydarab ember CD-it s videokazettit plaktokon reklmozzk, amit vesznek is (nlunk is 28%!). Rgta tudjuk, hogy hipnzissal lehet gygytani s azt is, hogy egyesek kpesek a tmeget hipnotizlni. Aprl fira szll az indiai fakr legendja, aki szzak szeme lttra feldobta a ktelet a levegbe, amely ott megllt, mikzben felmszott, majd le is ereszkedett rajta. A mutatvnyt filmre vettk, amelynek vettsekor kiderlt: nem trtnt semmi, a fakr egsz id alatt mozdulatlanul lt s a kznsgre meresztette tekintett. De hasonl mutatvnyok egszsgjavt- vagy krost hatsa is ismert, amikor pszichs betegsgek (pldul hiszteroid jellegek) tmeghipnzis hatsra elmlnak, vagy ellenkezleg, fellpnek. Mindez rthet akkor, ha ez egy vallsos hittl titatott trsadalomban trtnik, de meglep a technikai civilizci 20. szzad vgi fejlettsge mellett, s ha ezt ppen a legfejlettebb technika kzvetti (televzi), melyet ez a civilizci hozott ltre s terjesztett el. A jelensg csak gy magyarzhat, ha felttelezzk, hogy a mveltsg ltalnos nvekedse mellett valami gyermeki (si) vltozatlanul megmaradt az emberisgben, s ez nemcsak befolysolhat, hanem ignyli is az ilyen jelleg hatsokat. A klnbsg csak annyi, hogy a "trzsi varzsl" (mgus) ma mr nem mindig szemlyes jelenltvel vltja ki a kbulatot, hanem a kpernyn keresztl, a "trzs tagjai" pedig nem a fldn, hanem knyelmes karosszkben lnek. Az ezredvg embere, akit a tudomny s a technika fejldse megingatott igazi (vallsos) hitben - de nem annyira, hogy ne is ignyelje azt -, torz istensgeknek szolgltatja ki magt, puffadt lmessisok igzett vrva. Az informcis forradalom legfejlettebb termke, az Internet Healers fruma, Faith healers cmsz alatt ngyszzezer(!) rst tart nyilvn angol nyelven (s mintegy ktszzat magyarul), melyekben mg az rdgzs mdszert is lertk. Az iromnyokban a gygyuls minden "bizonytka" megtallhat, st annak felsorolsa is, hogy ha nem sikerlne a hit segtsgvel meggygyulni, annak mi lehet az oka. Van olyan rs, amelyben tbb mint negyedszz magyarzat tallhat a kudarcra. A legtbb hiba termszetesen a hit felsznessgre vezethet vissza. Ha azonban az ima egyltaln nem hasznlna, az sem baj, hiszen arra is van magyarzat a huszonhat kztt: Isten a hallon keresztl gygytja meg a beteget. s a 20. szzad vgnek "rjr" embere (mint tmeg) ujjongva fogadja el a magyarzatokat.
*
Hvknt knnyebb lni s knnyebb meghalni. Az emberisgnek csak tredke tud felelssget vllalni cselekedeteirt s sorsrt. A tbbsg azt vrja, hogy valaki - szl, tanr, fnk, kormny, llam - tvllalja ezt tle mg akkor is, ha ez egyni kiteljesedsnek gtja lesz. Ennl is megfelelbb azonban az, ha a felelssget olyan szemly vllalja t, akit nem ismernk, teht gyarlsgait sem vehetjk szre. Emiatt olyan fldntli hatalommal ruhzhatjuk fel, amely minden nehzsget meg tud oldani. Utbbi igny testesl meg az emberek vallsossgban, s mivel a civilizci szdletes fejldse mellett az emberi pszich az sember ta nagyon keveset vltozott, az igny fennmaradsa hossz tvon is garantlt, legfeljebb eltr formkat lt. A tudomny is lehetne istensg, de alapvet jellegzetessge miatt nem tud azz vlni. A tudomny dng jellemzje ugyanis a megismers, a dolgok mlyre hatols, amely lehmozza az ismeretlensg misztikumt. Ugyanakkor e misztikum nlkl a hit nem lehet teljes. A tudomny "bevallja", hogy nem tkletes, mit tud megoldani, mit nem, s megnevezi azt is, amivel szemben tehetetlen. Az emberek viszont ignylik az abszolt (csods) beavatkozsokat, amit a tudomny nem vllalhat, mert akkor nmagt cfoln. A tudomny tredelmesen bevallja, hogy nem tud letet teremteni s nem tudja megakadlyozni - csak ksleltetni - a hallt. A hit ignyli a teremts misztikumt s borzadllyal tekint arra, ami nem biztostja a tlvilgi (rk) ltet. Ugyanakkor a tudomny egyesek szmra ppen olyan rthetetlen, mint a valls egyes ttelei, de mg utbbiak az rzelem szavn szlnak (gy kzelebb llnak a llekhez), a tudomny szmunkra szraz s stlan, teht a vallst nem helyettesti. Az emberek kisebbik rsze a tudomnyban (a tudomnynak?) hisz s nem ignyli a vallst. Az is lehet, hogy ignyeln, de racionlis gondolkodsmdja lehetetlenn teszi azt szmra, br az sincs kizrva, hogy lelke cscskben egy kicsiny sarkot azrt a misztikum szmra is fenntart. Br nll gondolkodsa rmmel tltheti el, valsznleg boldogtalanabb, mint a vallsos ember, mert problmainak megoldsrt vagy megoldatlansgrt, ms emberek rovsra elkvetett hibirt a felelssget magra vllalja. A tudomnyba vetett hite ppgy segtheti immunrendszert, mint brmely msban val hite, azonban az rklt grete helyett csak gnjeinek tllsben bzhat. Az amerikai kzvlemny-kutats eredmnyrl lthat, hogy a vlaszt adk kztt vannak bizonytalanok, akik sem egyik, sem msik oldal nzett nem valljk vagy nem merik vllalni (tlagosan 5%). Nem valszn azonban, hogy akik elutast llsponton vannak, ezt azonos mrtkben teszik, mint ahogy az sem bizonyos, hogy a hvk hite is egyforma. Nyilvnval, hogy a hvk kztt vannak olyanok, akik az imdsgot elgsgesnek tartjk a gygyulshoz s annak kizrlagossgt nem krdjelezik meg, mikzben a korszer gygymdokat elutastjk, mg ms hvk gy vlik, j, ha ima is van, a termszetben a korszer medicina eszkztra mellett. Ugyangy, a nem hvk kztt vannak olyanok, akik az ima vagy a hitgygyuls lehetsgt kategorikusan elutastjk, mg msok nagy bajukban az abszolt termszettudomnyos gygymdok mellett megengedik, hogy hozztartozjuk nhny fohszt is elrebegjen rtk. A hitgygytknak az imnl nagyobb mrtk elutastsa ugyanakkor azt jelzi, hogy mg a hit nem ltszik ellenttben lenni a tudomny elfogadsval, addig a kklersg csak kisebb sikert arat a tudomnnyal szemben.
*
Az a kijelents, hogy hvknt ltalban knnyebb lni s meghalni, nem jelenti azt, hogy ez minden esetben igaz. Egy, az Egyeslt llamokban kszlt tanulmny szerint pszichs megbetegedsek gyakoribbak a vallsos emberek krben (a depresszi mrtke pldul hromszoros), de a daganatos, keringsi, vese- s tdbetegsgek is kett-ngyszer gyakoribbak, mint a nem vallsosak krben. Nem vilgos, hogy lehet ezt sszeegyeztetni azzal, hogy a hit segt a gygyulsban. gy tnik, a hvk fogalmt nem lehet egysgesen rtelmezni. A hvk kztt vannak ortodoxok, akik a vallsi trvnyek minden betjt igyekeznek betartani s betartatni, s br nem kevsb hvk a szekularizltak sem, k nem bet szerint rtik azt. Valsznnek ltszik, s a vizsglatok is erre utalnak, hogy az ortodox fundamentalistk azok, akiknl az emltett betegsgek gyakoribbak, mivel llandan szoronganak, hogy megtartottk-e az elrsokat s nem vtettek-e Isten ellen valamely cselekedetkkel. A folytonos szorongs ugyanis valban depresszihoz, ezltal az immunrendszer blokdjhoz s a szveti harmnia felbomlshoz vezet. Msrszt felttelezhet, hogy ppen azok lesznek fundamentalistk, akiknek ez pszichs gondjaikra megoldst hoz, vagy ppen pszichs belltottsguk miatt fogkonyabbak a vallsi tanokra. Ez nem mond ellent annak, hogy a hit (van, aki vigyzzon r) s az ltala sugallt optimizmus segt a betegsgek lekzdsben.
*
A beteg hihet orvosban s alkalmazott gygymdjaiban is. Az orvosrl kialakult kp (melyet a betegek terjesztenek rla), az orvos megjelense, szuggesztivitsa, szemlyes emptija mind olyan tnyez, amely elsegti, vagy gtolja a beteg gygyulst. A korbbi vszzadok s vtizedek csodadoktorai nem egy esetben nemcsak eszkzeiknek, nagyobb tudsunknak, hanem szemlyisgnk kisugrzsnak is ksznhettk hrket. Termszetesen rgen kevesebben engedhettk meg maguknak a gygykezelst. Azzal, hogy az orvosi kezels ltalnoss vlt a kzssg (az llam?) jvoltbl s mindenki ignybe veheti mr, nagymrtkben cskkent szemlyes jellege is, hiszen az orvos csak kevs idt tud sznni betegre, gy szemlyes varzsbl - ha egyltaln van ilyen - csak keveset sugrozhat r. Ugyanakkor - ppen mert sok a beteg - ma mr nemcsak a legalkalmasabbak vllalkozhatnak gygytsra, hanem azok is, akik ezt a plyt hivats helyett foglalkozsnak tekintik, teht akiknek egyltaln nincs szemlyes kisugrzsuk. Ehhez jrul a tmegkommunikci, mely mikzben - mert szenzci - szles krben bemutatja az orvosok gyarlsgait, az egekig emeli a hitgygyt sarlatnokat. Mindez egytt alapjaiban ronglta meg a betegeknek az orvosokba vetett hitt. Az orvosi technika fejldse hihetetlen mrtkben vitte elre a diagnosztikt. Ez viszont sok terleten szksgtelenn tette az orvosi intucit, mert objektv adatokkal helyettestette azt. Az orvosra az adatok sszessge, a diagnzis fellltsa s a terpia meghatrozsa maradt. A szmtgpek alkalmazsa elrevetti annak lehetsgt, hogy az orvosnak mg sszegeznie sem kell az adatokat, megteszi helyette a szmtgp, st a valszn diagnzist s terpit is megadja. A betegnek azonban szksge van arra az egyttrzsre, amit az orvos mint ember tud nyjtani neki (gondoljunk arra a 64%-re, aki az orvos egyttimdkozst ignyli), s a gp ezt nem tudja nyjtani. A gp valban segti az orvost, s a betegre fordtand idejt is kpes volna megnvelni, azonban a betegek szmra is megnvekszik, ppen a technikai fejldsbl kvetkez kros hatsok (lsd: truhzott evolci, Termszet Vilga, 1994. 12. oldal) kvetkezmnyeknt. A betegsgek igen nagy szzalka pszichoszomatikus, azaz a rossz idegllapot miatt olyan elvltozsok alakulnak ki a szervekben, ami a szervi elvltozsokat "utnozza". A diagnosztika ebben az esetben nemegyszer csdt mond, azaz az orvos csak annyit tud mondani, hogy az eredmny negatv, holott a beteg ezt nem gy li meg. Az orvos, aki megfelel kpzettsg (esetleg alkalmassg) s idhiny miatt csak a gpekre tud hagyatkozni, nem tud a betegnek rzelmi tbbletet nyjtani, gy elveszti azt. A pciens ilyenkor olyan szemlyisgekhez kezd ktdni, akik csak a hit gygyt erejt tudjk leszteni, de ez a korszer orvostudomny eszkzei nlkl nem elg. gy a hit, ahelyett, hogy az orvosi munkt segten, rombol erv vlik. Az orvosba s a terpiba vetett hit s a beteg abszolt (vallsos) hite nem felttlenl mond ellent egymsnak. A szekularizlt hv elfogadja, st ignyli az orvosi beavatkozst, s ha az eredmnyes, Isten jsgnak tulajdontja. Ha eredmnytelen, beletrdhet a megvltoztathatatlanban, esetleg elfogadja Isten bntetseknt. Ha viszont nem trdik bele, msik orvost keres, akihez ugyancsak Isten vezrelte. A megoldsok ezen sorozata, br messze nem termszettudomnyos, elfogadhat s a betegnek nem rt, st gygyulst segtheti. Ms azonban a helyzet a megszllott ortodox fundamentalistval, aki nemegyszer elutastja az orvosi beavatkozst, mert vallsi trvnyei azt nem engedik meg. Egyes szektkban pldul tiltjk a vrtmlesztst vagy a vdoltsokat. Ebben az esetben a vallsi trvny betartsa az egszsget, st az letet veszlyezteti. Br ez semmikppen nem helyeselhet, mg eltlendbb akkor, ha a fundamentalista hv megakadlyozza azok gygyulst, esetleg megmentst, akik magukban nem dnthetnek sorsukrl, mint a csaldtagok, a gyermekek. Az orvos helyzete ilyenkor ktsgbeejt, hiszen tudja, hogy a kezels elmulasztsa vgzetes kvetkezmnyekkel jrhat. A polgri trvnykezs ugyanakkor a vallsit segti: a szl hozzjrulsa nlkl az letment beavatkozs nem vgezhet el. A vallsos hit s az orvosba, illetve a gygymdjba (az orvostudomnyba) vetett hit okozhat azonban ellentteket szekularizlt vlfajban is: ha a hv, aki elfogadja ugyan, st ltalban ignyli az orvostudomny beavatkozst, gy tli meg, hogy adott esetben imja nmagban is elgsges gygyulshoz. Ilyenkor vrja az ima hatst, s kzben elmulaszthatja az idbeli orvosi beavatkozst. Az ima elfogadsrl ugyanis nem rkezik sem rsos, sem szbeli visszajelzs, az el nem fogads "visszajelzse" viszont a betegsg slyosbodsban nyilvnul meg.
*
Az Internet hitgygyt knyvtrban vitairatok is vannak, melyek polemizlnak az imdsg gygyt ereje felett. Nem az a vita trgya, gygyt-e az ima, hanem az, hogy a gygyhats a hit, teht a bizakods (ezltal a szervezet pozitv irny thangoldsnak) kvetkezmnye-e, vagy az, hogy a knyrgs meghallgattatott. A vita kzpkori hangulatot idz, mintha kt hitsznok vaskos Biblit rzva a kezben prbln megvdeni a sajt igazt. Mindkt "bajnok" a sajt szja ze szerint rtelmezi ugyanazt a Biblit. A meglep fordulat akkor kvetkezik be, amikor az ima hatst tudomnyos mdszerekkel tesztelik. Mg az egyik fl lltja, hogy a msok ltal elmondott ima akkor is hat, ha a beteg nem tud rla, a msik ezt ktsgbe vonja. Mivel "imtlan" kontroll nem ltezik, emberen pedig a bizonytst nem fogadjk el, llatksrletben(!) prbljk igazolni hatst. Ksrleti munkban edzett kutat el nem tudja kpzelni, hogy komoly tudomnyos mdszereket ilyen clra hasznlnak, s gy vitatnak meg, de minden igaz. Trtnik mindez pedig a msodik ezredvg utols veiben, mikzben a "valdi" tudomny megteremtette az llatok klnozsnak lehetsgeit s mholdak keringenek tmegvel az rben. Persze j, ha tudjuk, hogy a vitban amerikaiak vettek rszt, ahol a dli llamokban mg mindig vitatjk Darwin tanait s a kreacionizmust igyekeznek - legalbbis azzal egyenrtken (ha nem csak azt) tantani a kzpiskolkban. A vita provoklja teht az, aki bizonytani kvnja, hogy az imdsgot "vettk odafenn", s a betegsg javulsa a r adott vlasz.
*
A hitgygyts cscsteljestmnye (lenne), ha a beteg minden orvosi beavatkozs nlkl, csak a hitgygyt kzremkdsvel pl fel, illetve, ha a hit akkor is hatkony, amikor az orvostudomny mr feladta a harcot. Ezrt a csodlatos gygyulsi trtnetek tlalsa ltszik a legfontosabbnak. Ezekre szmos plda akad a Bibliban ppgy, mint a szentek trtneteiben, s nem is mindegyik vonhat ktsgbe st, minl inkbb ismerjk fel a betegsgek okait s mozgatrugit, annl tbbet tudunk megmagyarzni termszettudomnyos alapon. Ha valaki a gerincvel traumatizcija (harntsrlse) miatt jrskptelenn vlik, sem gygyszertl, sem imdsgtl nem gygyul meg. Ha azonban hisztris alapon van bnulsa, a "csodatev" jelenltben eldobhatja mankit. Mg inkbb gy van ez a hisztris vaksg vagy egyb idegrendszeri (pszichs) betegsgeknl. Ezek a "gygyulsok" hirdetik leginkbb a hitgygytk dicssgt. A msik csoport: csods kilbals a jelenleg gygythatatlannak tartott betegsgekbl. Nem egy esetrl tudunk, amikor a rkos beteg "spontn gygyult" vagy messze tllte az orvos jsolta idt. Ilyenkor gyakorlatilag mindig hinyzik a megfelel kontroll, teht vagy a szvettani diagnzis maradt el, esetleg hibs volt, vagy az orvos tlte meg elhamarkodottan a betegsg slyossgt. A hitgygytk prtja ekkor tort l az orvosi dilettantizmus felett, s a hitgygyts irodalmnak gyngyszemeiknt ezen eseteket dkba foglaljk. Csodk azonban - sajnos - nincsenek, s e gygyulsok nem reproduklhatk. Nem tartoznak termszetesen ide a mr emltett pszichoszomatikus betegsgek, amelyeket az idegrendszer tlterhelse vlt ki (egyre inkbb szaporodban vannak), amelyek valban jl "hit-gygythatk", de kellen adagolt placb-kezels vagy az letkrlmnyek rendezse is ilyen hats lehet. E betegsgek orvosi szempontbl sem cfolhat objektv javulsa mgis nveli a hitgygytk npszersgt, mert a laikusok nem tudjk megklnbztetni a szervi s a pszichoszomatikus betegsgeket, melyek megklnbztet-diagnzisra mg az tlagorvosok sincsenek kellen felksztve.
*
A ni llek, gy tnik, alkalmasabb a hit befogadsra. Belltottsgban meghatrozk az rzelmi sszetevk, szemben a frfi llek racionalitsval Hogy ennek anatmiai alapjai is vannak-e vagy a nevels jtszik benne elsrend szerepet, nehz volna eldnteni. Mgis gy tnik, hogy a kt nem genetikai klnbzsgben ez is benne foglaltatik. Ennek tulajdonthat, hogy a hvk kztt is magasabb a nk arnya, mikzben az ortodoxira inkbb a frfiak hajlamosak. Utbbiban szerepe lehet annak is, hogy a vallsi - bet szerinti - tzisek nem kedveznek a nknek, s htrnyos trsadalmi-csaldi helyzetet teremtenek szmukra. Valsznnek tnik, hogy a nk azrt is vallsosabbak, mert sok, tudomnyos orvoslssal nehezen kezelhet gondjuk van. A nknek a trsadalmi munkamegosztsban betlttt szerepe az utols vtizedekben alapveten megvltozott, s ez szmos problmt hozott a felsznre. A munkamegoszts jelenlegi vltozst nem biolgiai knyszer vltotta ki, hanem a trsadalmi lehetsgek felismerse s kiaknzsa. Ez azonban elbb-utbb trsadalmi knyszerr vlt, mikzben maga mgtt hagyta azt a hinyrzetet, amelyet a csald, a gyermekek elltatlansga jellemez. Ez, a ni kulturlis szint emelkedsvel egytt (Amerikban a hitgygytk legtbb ni kvetje a fels kzposztlyhoz tartozik) a vallsos hitet elbizonytalantja, ugyanakkor a hit ignyt nveli. Ez a pszichs kiegyenslyozatlansg egyrszt a pszichoszomatikus betegsgek tmegnek forrsv vlik, msrszt a nket a hitgygyt fel tereli. Radsul a pszichoszomatikus betegsgek, mint errl mr korbban is volt sz, a gygyt emberben val hit erejtl tnyleg javulhatnak, gy a hit (imdsg) visszaje1zse megrkezik s megersti a hitet. Mivel a hitgygyt kr csoportok szervezdnek, ez a gygyuls (megersts rvn) a csoport tbbi tagjnak gygyulst is segti, st j hveket toboroz. Ehhez jrul a tmegkommunikci, amely szimpatikusnak igyekszik bemutatni a hitgygytkat (mert ez rdekes), gy azok vonzskre tovbb nvekszik. Ekzben nincs hely s id (pnz) arra, hogy a mdiban a nket clz termszet-tudomnyos msorokat ksztsenek (mert ez nem rdekes). Nem hanyagolhat el a hitgygyts pnzgyi haszna sem; ennek tlnyom rsze ugyancsak a nk odaadsnak eredmnye. Az Egyeslt 1lamokban vi, 30 millird(!) dollrra becslik a hitgygytsra fordtott pnzt, de a tvbl szerzett ismeretek szerint nlunk sem fillrekrt "gygytanak". A haszon a hitgygyt szmra nem csak anyagi jelleg: a pciens, aki csaldjtl s magtl vonja el az amgy is szksen csordogl anyagiakat, fut a pnze utn: bebeszli magnak, hogy csakugyan gygyul. Ezzel - ha nincs gy - nemcsak magt csapja be (ami jl is esik), hanem tovbbi hvket is szerez a hitgygytnak, mikzben betegsge - ha annak valban szervi oka van - olyan stdiumba kerl, melyben az orvos szmra gygythatatlann vlik. gy, mikor hitt nem, de erejt vesztve orvoshoz fordul, beigazolva ltja, hogy a hitgygyt az igazi, hiszen az orvos mr nem tud javtani llapotn. A kr itt bezrul, s a logikus magyarzat nem segt. Br a hagyomnyos vallsok s a termszettudomnyok mveli sok mindenben nem rtenek egyet, a szlesebb rtelemben vett hitgygytk ellen kzsen, veszik fel a harcot, ha nem is ugyanazon okokbl. A hitgygyt ugyanis - br neve alapjn is a hit kategrijba tartozik - a valls kreit zavarja, hamis messisknt jelenve meg, ezltal testkzelbe hozva azt, amit az egyhz elvont dogmaknt kezel. A hitgygyt, azzal hogy csodatevknt tnteti fel magt, mikzben sok hivt vonz maghoz, a csodk egy rszt kiteszi a kzvetlen ellenrzs lehetsgnek. A hagyomnyos egyhzak ugyan elismerik a csods gygyulsokat, de ezt csak sajt ellenrzsk alatt teszik meg s engedik meg. Mivel ezek kontrolljra nincs lehetsg, dogmv vlnak. A hitgygyt "csodja" azonban ellenrizhet, ppen ezrt kudarca kibrndt. Ez a kibrnduls nemcsak magra a sikertelen hitgygytra terjed ki, hanem ltalnosts rvn - a benne val hit mlysgt1 fggen - a valls ltal trvnyestett csodkra is. Amg a hitgygyt ufk kldttnek hirdeti magt, csak-csak elfogadhat az egyhzak szmra, de ha Isten kldtteknt jelenik meg, az mr teljesen elfogadhatatlan. Termszetesen elfordulhat az is, hogy a hitgygytban val hit vagy a csalds ppen a valls fel tereli a mindenkppen hinni akar embert, de az egyhz ezt a "segtsget" sem fogadhatja el. A termszettudomny minstse a hitgygyt ltudomnyossgrl egyrtelm s helytll. Ugyanakkor a kategorikus elutasts nem ltszik clravezetnek, ha nincs mellette hiteles magyarzat. Ha elfogadjuk azt, hogy a hit valban segtheti a gygyulst - s a termszettudomnyos bizonytkok valban erre mutatnak -, akkor a hitgygytst csak a misztikumtl kell megfosztani, de a tnyleges -hasznos - tartalmt meg kell hagyni. A termszettudomny teht nem tehet egyenlsgjelet a hitgygyt s a gygyt hit kz: az elbbit el kell tlnie, az utbbi viszont megrdemli a tmogatst. Hogy ez a hit miben nyilvnuljon meg, azt lehet irnytani orvos fel, gygymd fel, akr valls fel is, de teljes elvetse a beteg rdekben vgzett (orvosi) kzdelmet gyengten.
*
Nyilvnval, hogy a krnyezet hatsa a szletst1 kezdden fontos, s meghatrozza, hogy ki miben hisz. Ugyanakkor az, hogy valaki ktked vagy hv, valsznleg genetikailag adott. A hvnek valamiben hinnie kell, s ez a "valami" ppgy lehet transzcendentlis vagy valamely nagyon is fldi eszme, pldul hit a kommunizmusban. Szmos pldja volt annak, hogy dogmatikusan hv vallsos emberek fanatikus prthvkk vltak - nem kpnyegforgatsbl, hanem szintn. Ezt a krnyezet (vagy annak valamilyen lmnye) hatrozta meg. Msok kptelenek hinni, brmilyen meggyznek tn bizonytkot trnak eljk. Aki tud fenntartsok nlkl hinni, j alanya nemcsak a hitgygysznak, hanem az asztrolgusnak s a jsnak is. Ez a "hitkpessg" fokozott mrtkben mutatkozik meg - rthet mdon - betegsgek alkalmval. Ez azonban egyesekben kzelebb ll az optimizmushoz, mint az istenhithez akkor is, ha sokszor kevert formban jelenik meg. Az optimizmus is hit: hit abban, hogy a dolgok jra fordulnak, s valsznleg ez is elg az immunrendszer serkentshez. Termszetesen ez nem jelenti azt, hogy a hv-hitetlen pros sszekeverhet lenne az optimista-pesszimista prossal. A prhuzam a kett kztt csak a gygyulsra, illetve a genetikai meghatrozottsgra rvnyes. Optimistnak szletni kell akkor is, ha az let tbbszr ad okot pesszimizmusra, s aki pesszimistnak szletett, a jnak is a stt oldalt ltja. Ez - a hitgygytstl fggetlenl - ugyancsak letre szlan segti vagy gtolja a gygyulst.
*
Hasznos, vagy kros teht a hitgygyts? Ha elfogadjuk, hogy a hit ersti a szervezet vdekezrendszert, egyrtelmen hasznos. Ha azt mondjuk, hogy a beteg elmulaszthat miatta orvosi beavatkozst, akkor kros. A krds teht az, hogy a gygyt hitet (az imdsg erejben vagy msban) a korszer orvosi beavatkozs mellett vagy helyett alkalmazzk, hasonlan az alternatv terpihoz, mint amilyenek a gygyfvek, akupunktra stb., melyek mindaddig elfogadhatk s hasznlhatk, amg nem ksleltetik vagy htrltatjk a valdi orvosi gygykezelst. A "haszon" vagy "kr" teht rszben a hitgygysz, rszben a beteg intelligencijn s mrtktartsn mlik. Elbbinek nem szabad terpijt kizrlagosnak s mindenhatnak hirdetnie, utbbinak szabad hinni, de nem szabad elhinnie, hogy ez nmagban elg. Az ember gyarlsga miatt azonban csak ritkn tud korltokat szabni cselekedeteinek, a hitgygysz egyre inkbb elhiszi, hogy tnyleg fldntli kpessgei vannak, mikzben a hv a hit hatst a tnylegesnl nagyobbra rtkeli. Ezzel ksz a csapda: a hitgygysz mindenkppen bizonytani akar, s ehhez nem mindig hasznl tisztessges eszkzket, mikzben a hv a hitgygysz foglyv vlik. A hitgygysz megprblja tudomnyknt feltntetni azt, aminek a tudomnyhoz semmi kze, s a hv elhiszi, hogy ez ppgy tudomny, mint pldul az orvostudomny. A harmadik fszerepl, a tmegkommunikci a "demokratikus objektivits" lpt lti fel, holott az egszben csak a "sztori" rdekli, s rombol hatsa hidegen hagyja. Ezzel a circulus vitiosus kialakult, s nagyon nehz brmit is tenni ellene.
|