gyogyitokezek
gyogyitokezek
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
TRSOLDALAK
 
BOLDOGSG
Lezrt szavazsok
 
SZABAD AKARAT
Lezrt szavazsok
 
RDEKES CIKKEK
RDEKES CIKKEK : REINKARNCI

REINKARNCI

  2005.08.12. 20:33

rdemes elolvasni kicsit hossz, de sok krdsre megvilgtja a vlaszt

Az jraszlets olyan igazsg, amely fajunk sok-sok milli tagjnak elmjt uralta s a nagy tbbsg gondolkodst formlta megszmllhatatlan vszzad ta. A stt korszak alatt eltnt az eurpai gondolkodsbl, s gy megsznt befolysolni szellemi s erklcsi fejldsnket – mellkesen megjegyezve nagyon is e fejlds krra. Az utols vszzadban idrl idre tvillant nhny nagyobb nyugati gondolkod elmjn, mint az let legrejtlyesebb problminak lehetsges magyarzata. Az utbbi vekben, amita az ezoterikus tants alapvet rszv nyilvntottk, llandan vita trgya, s folyamatosan teret nyer az let s fejlds misztriumainak meggondoltabb tanulmnyozi krben.

Termszetesen nem fr ktsg ahhoz, hogy az jraszlets tana a Kelet nagy trtnelmi vallsaiban alapvet tanttelknt szerepelt. Mind Indiban, mind Egyiptomban


MI AZ, AMI NEM SZLETIK JRA?


Az elbbi fejezetben lttuk, hogy az ember kls formja, fizikai termszete lassan, kt s fl gykrfaj idtartama alatt plt fel, amg ksz lett az rtelem Fiainak befogadsra. Ezt a termszetet neveztk el llatinak s ez ngy megklnbztet rszbl vagy ’princpiumbl’ ll: I. a test; II. az terikus hasonms; III. a vitalits; IV. a szenvedly-termszet – a szenvedlyek, ers vgyak s kvnsgok. Ez a sz legszorosabb rtelmben az llati ember, aki rokonaitl, az egyszer llatoktl a gondolkod ltal re gyakorolt befolys rvn klnbzik, aki azrt jtt, hogy nevelje s megnemestse. Vegyk el a gondolkodt, mint a szletett rtelmi fogyatkos esetben, s elttnk ll az llat, noha a formja emberi.

Mr most az llati embert meglelkest s vele sszekapcsolt gondolkod az alacsonyabb termszetnek olyan kpessgeket klcsnz, amelyeket az llati ember megnyilvntani kpes, s ezeket az emberi agyban s azon keresztl mkd kpessgeket nevezzk mi agy-elmnek, vagy alsbb elmnek. Nyugaton a htkznapi beszdben az agy-elme fejldst tekintik annak, ami az emberi s llati lny kztti klnbsget eredmnyezi. Azt, amit a teozfus csupn alsbb, vagy agy-elmnek tekint, az tlag nyugati ember magnak az elmnek vli, s ebbl sok zavar szrmazik, ha teozfusok s nem teozfusok jnnek ssze.

Mi azt mondjuk, hogy a gondolkod, aki az llat-embert elrni s befolysolni trekszik, levett egy sugarat, amely az agyvelt ri s benne hat, s hogy az agyon keresztl annyit nyilvnt meg a mentlis erkbl, amennyit az az agy formjnl s egyb fizikai sajtossgnl fogva tolmcsolni kpes. Ez a sugr rezgsbe hozza az agyi idegsejtek molekulit, mint ahogy a fnysugr megrezegteti a retina-idegsejtek molekulit, s gy felbreszti a tudatot a fizikai skon. Mrlegels, tlet, emlkezet, akarat, fogalom-alkots – ahogy ezeket a kpessgeket ismerjk, amelyek az agy teljes aktivitsakor nyilvnulnak meg – ezek mind a gondolkod ltal kikldtt sugr kvetkezmnyei, s ezeket azok az anyagi felttelek mdostjk, amiken keresztl mkdnik kell. Ezekbe a felttelekbe belertjk az egszsges idegsejteket, az illet idegsejt-csoportok jl kiegyenslyozott fejldst, a sejtek ltal asszimillhat, tpanyagokat tartalmaz teljes vrelltst, ami knnyen adja le a szlltott oxignt. Ha ezek a felttelek, vagy brmelyik kzlk hinyzik, az agy nem tud mkdni, ilyen agyban a gondolkods folyamata nem tud tovbb lejtszdni, mint ahogy a trtt fjtatj orgona sem tud dallamokat lejtszani. Nem az agy hozza ltre a gondolatot, mint ahogy az orgona sem hoz ltre dallamot; mindkt esetben van egy jtkos, aki a hangszeren, az eszkzn jtszik. De a jtsz nkifejezsei lehetsgeinek, akr zenvel, akr gondolattal fejezi ki magt, hatrt szab az eszkz kpessge.

Felttlenl szksges, hogy a tanul vilgosan megrtse ezt a klnbsget, ami a gondolkod s az llati ember kztt van, akinek agyt a gondolkod hasznlja, mert a kett brmilyen sszezavarsa rthetetlenn fogja tenni az jraszlets tant. Mert amg a gondolkod jraszletik, az llati ember nem.

Van itt egy komoly problma, ami nagyon sok ms nehzsghez vezet. Megszletik az llati ember, a valdi ember pedig hozz van kapcsolva; a valdi ember az llati ember agyn keresztl mkdik, jraszletsrl jraszletsre, mikzben ugyanaz marad. Sorozatosan lteti, mondjuk Sashital Dev, Caius Glabrio, Johanna Wirther, William Johnson llati embereket, s mindegyikben tapasztalatokat szerez, mindegyiken keresztl tudst halmoz fel, mindegyikbl begyjti azt az anyagot, amelyet az szolgltat s sajt rk lnybe szvi. Az llati ember valdi nvaljval egyeslve nyeri el halhatatlansgt. Nem Sashital Dev inkarnldik Caius Glabrioknt, azutn pedig mint Johanna Wilther, hogy vgl a 19-ik szzadbeli Anglia William Johnson-jaknt viruljon ki, hanem az egyetlen rk rtelem Fia, aki ezek mindegyikben sorban lakik, sszegyjtve mindegyikbl az j tapasztalatokat, friss tudst. Csupn ez az jraszlet ego kpes az jraszletseinek sorozatra visszatekinteni, emlkezve minden fldi letre, minden egyes zarndokt trtnetre, blcstl a koporsig, az egsz drmra jelenetrl jelenetre, vszzadokrl vszzadra. Kpzelt szereplinket tekintve, William Johnson a 19-ik szzadban nem tud visszanzni, sem visszaemlkezni jraszletseire, mert korbban soha meg nem szletett, szemei soha nem pillantottk meg egy korbbi nap fnyt. De William Johnson veleszletett jelleme az a jellem, amellyel a vilgra jtt, az a jellem, amelyet Wirther Johanna kovcsolt Nmetorszgban, Caius Glabrio Rmban, Sashital Dev Hindusztnban s fldi eldjei kzl sokan, sok orszgban s sok civilizciban. Mindennapi letvel j vonsokat tesz hozz korszakok ta tart munkjhoz, gy, hogy kezeivel a korbbiaktl klnbzt – hitvnyabbat vagy nemesebbet – fog rksnek, utdjnak kezeibe helyezni az let sznpadn, aki gy valjban – de nem a klvilg rtelmezsben – sajt maga lesz.

gy a krds, amely oly termszetesen merl fel, s amelyet oly gyakran krdeznek: ’Mirt nem emlkszem n elmlt leteimre?’ valban az jraszlets elmletnek flrertsn alapul. Az ’n’, az igazi ’n’ emlkszik, de az llati ember, amely mg nincs teljesen sszehangolva igazi njvel, nem emlkezhet vissza egy olyan mltra, amiben neki szemlyesen semmi rsze nem volt. Az agy emlkezete csupn azon esemnyek feljegyzseit tartalmazhatja, amelyekben rintett volt. A jelenlegi William Johnson agya nem a Johanna Wirther, sem Cains Glabrio, sem pedig Sashital Dev. William Johnson a vele kapcsolatos korbbi letekbl csak gy kaphat emlkkpeket, ha az agya kpes vlaszrezgsekkel felelni azokra a finom rezgsekre, amelyeket az mland, szemlyes nje s az rkkval nje kztti hidat alkot sugr kibocst. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, szorosan eggy kell vlnia ezzel az igazi nnel, s abban a tudatban kell lnie, hogy nem William Johnson, hanem az rtelem Fia, William Johnson pedig csak tmeneti lakhely, amelyben sajt elhatrozsbl l. Ahelyett, hogy az agyi tudatossgban lne, a magasabb tudatossgban kell lnie. Ahelyett, hogy valdi njre, mint valami kvlllra, az tmeneti William Johnsonra pedig, mint ’n’-re tekintene, a gondolkodval kell magt azonostania. William Johnsonra olyan kvlll szervknt kell tekintenie, akit a fizikai skon vgzett munkhoz hasznos, maximlis hatkonysgra kell kifejleszteni s nevelni, a hatkonysgba belertve William Johnson agynak igazi gazdja irnti gyors fogkonysgt is.

Amint a hs embere nagy nehezen s fokozatosan megnylik a magasabb skokrl szrmaz befolysok irnyba, s a valdi n egyre nagyobb mrtkben kpes befolysolni testi lakhelyt, mltbeli testetltsek felvillansai suhannak t az alsbb tudaton, ezek pedig egyre kevsb lesznek majd villansok, inkbb lland ltomsok, mg vgl a mltat ’enym’-knt ismerjk fel az emlkezs folytonossgnl fogva, ami az egynisg rzett kelti. Akkor a jelenlegi testetltst csupn az n utols ruhjaknt ismerjk fel, amelybe az ltztt, s azt semmikppen sem azonostjuk az nnel, ppoly kevss, mint ahogy nem azonostjuk magunkat a ruhval, amelyet felvesznk. Az ember nem tekinti ruhjt nmaga egy rsznek, mert tudatosan kpes azt levetni, s nmagtl klnllnak tekinteni. Amikor a valdi Ember testvel ezen a skon tudatosan megteszi ezt, nyilvnvalan tkletess vlik.

Teht a ruha – ’a brbl val ruha’, az terikus ms, a vitalits, a szenvedlytermszet – nem szletik jra, hanem elemei sztoszlanak s visszatrnek oda, ahov az alsbb vilgokban tartoznak. Mindaz, ami William Johnsonban a legjobb volt, az eg-val boldog pihensbe merl, mg az az impulzus, amely fldi letben ltette, kimerl, s visszahullik a fldre.


AZ JRASZLETS FOLYAMATA


Miutn vilgos kpet nyertnk az jraszlet egrl vagy gondolkodrl, s a kzte s a muland llati-ember kztti klnbsgrl, a tanulnak most az jraszlets folyamatt kell megrtenie.

Ezt a folyamatot gy foghatjuk fel a legtisztbban, ha tgondoljuk azt a skot, amelyhez a gondolkod tartozik s azt az ert, amellyel dolgozik. A gondolkod az, akit az ember tdik princpiumnak neveznk. A mikrokozmoszban, az emberben lv tdik princpium megfelel a makrokozmosz, az emberen kvl lv vilgegyetem tdik skjnak. Ezek a skok az ezoterikus filozfia szerint az Elsdleges Lnyeg (szubsztancia) klnbz megnyilvnulsai, a tudat pedig mindegyik skon az adott sk felttelrendszern keresztl vgzi tevkenysgt, brmik is legyenek azok. A ’Lnyeg (szubsztancia)’ szval fejezzk ki a Ltezst legkorbbi objektv formjban, az EGY szakaszosan ismtld aspektusnak elsdleges megnyilvnulst, a leend kozmosz els ftylt minden megnyilvnul dolog homlyos kezdetn. Ebben a szubsztanciban benne van mindennek a lehetsge, a legteribb szellemnek ugyangy, mint a legsrbb anyagnak. Crookes professzor a kmiban azt lltotta, hogy a knny hidrogn, vagy ms nven elsdleges szubsztancia az, amibl az atomok plnek fel, az atomokbl a molekulk, a molekulkbl pedig sszetett szubsztancik s gy tovbb az egyre bonyolultabb irnyba. Az ezoterikus filozfia ugyangy definil egy elsdleges kzeget (szubsztancit), amelybl a kozmosz kifejldik, s amely a legritkbb formjban szellem, energia, er, legsrbb formjban pedig a legszilrdabb anyag. Minden vilg valamennyi vltoz formja ebbl a kzegbl (szubsztancibl) van, srbb vagy ritkbb tmegekbe felhalmozdva, tbb vagy kevesebb energival thatva. Egy sk csupn a lt egy adott szintjt jelenti, amin ez a szellem-anyag arny vltozik bizonyos hatrok kztt, s bizonyos trvnyek szerint mkdik. gy a fizikai sk alatt a mi lthat, hallhat, tapinthat, szagolhat, zlelhet vilgunk rtend, amelyen rzkszerveink segtsgvel kerlnk kapcsolatba a szellem-anyaggal – a tudomny energinak s anyagnak nevezi ezeket, mintha klnvlaszthatk lennnek – legyen az szilrd, folykony, vagy gznem, stb. Ugyangy van a tbbi skkal, valamennyit a szellem-anyag egyenslyuk sajtossgainl fogva klnbztethetjk meg. A tudat valamennyi skon megnyilvnul, a sk szellem-anyagn keresztl mkdve. Ehhez a hevenyszett s tmrtett megllaptshoz mg hozz kell fznnk azt a tovbbi tnyt, hogy ezek a skok – mint mr megllaptottuk – nem olyanok, mint a hagymahjak, egyik a msikon, hanem mint a testnkben lv leveg s ter, thatjk egymst.

Az ezoterikus filozfia szerint ht ilyen princpium van, amik analg kapcsolatban vannak a Vilgegyetem ht skjval. Ezek kzl a gondolkod skja az tdik. 11

Ez az emberben lv tdik princpium felel meg a Vilgegyetem tdik skjnak, a mahatnak, az Egyetemes Elmnek, ’az isteni fogalomalkotsnak’, amelybl a formateremt, vezrl, irnymutat energia kzvetlenl szrmazik, s ami a fizikai skon ltalunk energiknak nevezett minden energiaforma alapja. (Ezt a skot gyakran a harmadiknak nevezzk, mert az atmbl, mint elsbl kiindulva, a harmadik. Nem szmt, hogy hnyadiknak nevezzk, ha a tanul megrti, mi a viszonya a tbbihez kpest.) A formk egsz vilga – legyen az finom vagy sr – az Egyetemes Elme ezen energija ltal s rajta keresztl fejldik, sszekapcsolva s sztvlasztva az atomokat, formkba egyestve, majd jra sztszrva azokat, felptve s lerombolva, sszelltva s puszttva, vonzva s tasztva. A filozfus szemben ez egyetlen energia, a tuds megfigyelse szerint sokfajta energia, valjban lnyegt tekintve egy, megnyilvnulsait tekintve sok. Teht az tdik skrl ered minden forma teremtse, a teremtst olyan rtelemben vve, hogy az meglv anyagot forml meg, j formkat kialaktva. Az ezoterikus filozfiban ez a gondolater a forma egyetlen forrsa. H. P. Blavatsky gy beszl rla:

„A gondolat titokzatos ereje teszi lehetv, hogy kls, rzkelhet, szrevehet jelensgeket hozzon ltre az nmagban rejl energia segtsgvel.”12

Az ember tdik princpiuma pontosan gy mkdik, mint a vilgegyetem tdik skja; a gondolkodban rejlik a minden dolgot ltrehoz energia, s a gondolatnak ebben a teremt erejben fogjuk az jraszlets folyamatnak titkt megtallni.

Azok, akik szeretnk bebizonytani nmaguknak, hogy a gondolat kpeket, ’gondolatformkat" hoz ltre, teht hogy a sz legszorosabb rtelmben ’a gondolat valami dolog’, megtallhatjk azt, amit keresnek a mostanban annyira elterjedt gynevezett hipnotikus ksrletek beszmoliban. Egy fogalom gondolatformja rvetthet egy res paprlapra, s gy lthatv vlik a hipnotizlt szemly szmra; vagy annyira objektvv tehet, hogy a hipnotizlt szemly tnyleges fizikai trgyknt fogja ltni s rezni. Egy ’mdium’ pedig ’szellem’-nek fog ltni egy jelenlv szemly elmjbl kipattan, egy emberi lnyre vonatkoz gondolatot, minthogy ez a gondolat visszatkrzdik a szemly aurjban, az t krlvev magnetikus krnyezetben. Vagy a tisztnlt transzban, vagy beren felismeri s lerja a valamely jelenlv szemly ltal tudatosan ltrehozott formt, anlkl, hogy az illet beszlne, csupn az akaratt hozva mkdsbe, hogy gondolatban vilgosan ltrehozza a kpet. Minden ’vizualizl’ szemly bizonyos fokig tisztnlt, s sajt ksrlettel meggyzdhet az akaratnak a finom anyagot forml erejrl.

A kevsb finom asztrlis anyag ugyangy formlhat, mint ahogy az Eddy tanyn H.P. Blavatsky formlta a mdium kivettett asztrlis kpt az ltala ismert szemlyekhez hasonl kpmsra, akiket a tbbi jelenlv nem ismert. Nem tekinthetjk ezt furcsnak, ha nem felejtjk el, hogy a gondolkodsi szoksok mg azt a sr anyagot is talaktjk, amelybl fizikai testnk ll, mg az idsebb ember jellemz tulajdonsgai bevsdnek az arcra, azok szpsge nem a forma s a szn, hanem a kifejezs – a bels n ltal kialaktott larc kifejezse. Minden szoksoss vlt gondolat, bn vagy erny rnyomdik a fizikai vonsokra, s nincs szksgnk tisztnlt szemre az aura megvizsglshoz, hogy meg tudjuk mondani, vajon a mentlis belltottsg nagylelk-e vagy kapzsi, nyltszv-e vagy gyanakv, szeret-e vagy gyllkd. Ez annyira ismert tny, hogy nem is kapjuk fel tle a fejnket, de mgis elgg jelents, mert ha a test sr anyagt gy formlhatjk a gondolat eri, mi a hihetetlen, vagy ppen furcsa abban az elkpzelsben, hogy az anyag finomabb formi szintn ilyen plasztikusan s engedelmesen veszik fel azt az alakot, amelly a halhatatlan mvsz, a gondolkod ember gyes keze formlja?

Ebbl a megkzeltsbl teht a manasz bels termszete egy formt ltrehoz energia, s egy kls dolog megnyilvnulsakor a kvetkez folyamat megy vgbe: a manasz ltrehoz egy gondolatot, s ez a gondolat formv vlik a manaszi vagy rtelmi vilgban. Innen tmegy a kma-manasziba, amelyben srbb vlik; innen az asztrlisba, amelyben mg srbb, s lthat a tisztnltk szmra. Ha kpzett akarat irnytja tudatosan, akkor azonnal tjhet a fizikai skra, s itt beltzhet fizikai anyagba, gy trgyiasulhat az tlag-szem szmra, mg norml esetben az asztrlskon marad, mint egy ntforma, amely majd be fog plni a fizikai letbe, ha a krlmnyek abba az irnyba sodorjk. Az egyik Mester azt rta, hogy az adeptus kpes „a lthat vilgba kivetteni, s ott materializlni olyan formkat, amelyeket kpzelete a lthatatlan vilgban az lettelen kozmikus anyagbl alaktott ki. Az adeptus semmi jat nem teremt, csupn felhasznlja s irnytja azt az anyagot, ami a termszetben krltte rendelkezsre ll, azt, ami az idk vgtelensgn t minden formn keresztlment. Csupn ki kell vlasztania azt, amire szksge van, s visszahvnia az objektv ltezsbe.”13

Egy plda a fizikai vilg jl ismert tnyeibl taln segti az olvast annak a megrtsben, hogyan vlhat gy a lthatatlan lthatv; egy formrl beszltem, amely fokozatosan srbb vlik, amint a manaszi vilgbl a kma-manasziba megy t, abbl az asztrlisba, az asztrlisbl pedig a fizikaiba.

Gondoljunk a ltszlag res vegtartlyra, amely azonban telve van lthatatlan gzokkal, hidrognnel s oxignnel. Egy szikra egyesti ezeket s ’vz’ keletkezik, de gznem llapotban. A tartlyt lehtik s a gzpra fokozatosan lthatv vlik. Azutn a gz az vegen vzcseppekknt csapdik le, vgl a vz megfagy s szilrd jgkristlyok rtegv vlik. gy ha a manaszi szikra felvillan, a finom anyagot gondolatformv alaktja; ez kma-manaszi formv srsdik (hasonlatunkban a gzpra), ez az asztrlisba (hasonlatunkban a vz) s gy a fizikaiba, amelyet a jg szemlltet.

Az ezoterikus filozfia tanulja fel fogja ismerni, hogy a termszet fejldsben minden rendezett sorrendben megy vgbe, s hozz fog szokni, hogy a fizikai sk anyagnak klnbz llapotaiban az anyagnak a ’lthatatlan’ vilgok klnbz skjain lv llapotai analgijt lssa. De a nem-teozfusnak csak azrt adjuk a szemlltet pldt, hogy konkrt fizikai kpet nyjtsunk a srsdsi folyamatrl, bemutatva, mikppen srsdhet a lthatatlan lthatv.

Az is igaz persze, hogy a ritkbb anyagnak a srbbe val tmrdse tapasztalatunk egyik leghtkznapibb tnye. A nvnyzet azltal n, hogy a lgkrbl gzokat vesz fel, s anyagukat folykonny s szilrdd alaktja. Az leter tevkenysge azltal nyilvnul meg, hogy folyamatosan pti a lthat formkat a lthatatlanbl, s akr igaz az elbbi gondolatsor, akr nem, semmi lnyegileg lehetetlen vagy mg csak rendkvli sincs benne. Igazsga nyilvnval, s itt azok tansgttele, akik ltjk a gondolatformkat a klnbz skokon, egyrtelmen rtkesebb, mint azok, akik a gondolatformkat nem ltjk. Szz vak ember szavnak, amely letagad egy lthat trgyat, kisebb slya van, mint egyetlen ember szavnak, aki lt, s aki tanskodik arrl, hogy ltja azt. Ebben a tekintetben a teozfus megelgedhet a vrakozssal, tudva, hogy a tnyeket nem vltoztatja meg a tagads, s hogy a vilg fokozatosan el fog rkezni a gondolatformk ltnek felismershez, mint ahogy a XIX. szzad vge fel – a gnyolds egy hasonl idszaka utn – elrkezett a Mesmer ltal lltott tnyek ltezsnek felismershez.

gy talltuk teht, hogy az esemnyek a manaszi vagy kma-manaszi skon kezddnek, mint gondolatok, vagy szenvedly- illetve rzs-szndkok, azutn asztrlis formt vesznek fel, vgl pedig tettek s esemnyek formjban jelennek meg a fizikai skon gy, hogy ez utbbiak a korbban ltez mentlis okok okozatai. Az ezoterikus filozfia szerint a test is ilyen okozat, s az teri hasonms mintjra alakul ki. Ez a fogalom mr elgg ismers olvasimnak. Vilgosan meg kell rteni azt a gondolatot, hogy az teri anyagbl lev test mintegy ntformaknt szolgl, amibe a srbb anyag belepthet. Ahhoz, hogy az jraszlets folyamatt egyltalban megrtsk, pillanatnyilag el kell fogadni azt az elkpzelst, hogy a fizikai test fizikai molekulknak egy elzleg mr ltez teri formba trtn beptsnek az eredmnye.

s most trjnk vissza a gondolkodhoz, aki formkat teremt, aki minden bizonnyal az alsbb manaszon, vagy a kma-manaszon keresztl mkdik az tlagembernl, minthogy mg nem remlhetjk, hogy a tiszta manaszi tevkenysgnek pillanatnyilag sok nyomt fedezhetjk fel. Mindennapi letnkben gondolkodunk, s gy gondolatformkat teremtnk: „Az ember llandan benpesti krnyezett a maga sajtos vilgval, telti azt kpzelete, vgyai, sztnzsei s szenvedlyei teremtmnyeivel”.14

Ezek a gondolatformk aurjban, vagy magnetikus lgkrben maradnak, s az id mlsval nvekv szmuk egyre halmozd ervel hat r vissza. A gondolatok s gondolattpusok ismtelgetse naprl napra nveli erejket a felgylemlett energival, mg vgl a gondolatformk bizonyos fajti annyira eluralkodnak az ember mentlis letn, hogy inkbb vlaszol sztnzskre, mintsem j dntst hozna. Amit pedig szoksnak neveznk, az az gy felhalmozott er kls tkrzdseknt jtt ltre. gy pl a ’jellem’, s ha kzelebbrl ismernk brkit, akinek rett jelleme van, meglehets biztonsggal elre jelezhetjk tetteit brmely adott krlmnyek kztt.

A hall rjnak elrkeztekor a finomabb testek megszabadulnak a fizikaitl, egyedl az tertest oszlik fel a fizikai formval. Az elmlt let eredmnye, a gondolattest jelents ideig megmarad, a tapasztalatok s a sok klnll gondolat feldolgozsnak folyamatn megy keresztl, tadja az eredmnyeket a kauzlis testnek, majd neki is a felbomls a sorsa.

Amint az jraszlets ciklusa megkzelti a kauzlis testet, vagyis az jraszlet egt, az megforml egy j mentlis, majd egy j asztrlis testet. Kzben a Karma Urai biztostanak egy ntformt, ami alkalmas a ledolgozand karma kifejezsre, ezt kveten pl meg az terikus hasonms. Minthogy a fizikai agy a fizikai test tbbi rszvel egytt ebbe az teri hasonmsba pl bele, a fizikai agy, felptsnl fogva fizikai kifejezdse (br nem tkletesen) az jraszletend emberi lny mentlis szoksainak s kpessgeinek. A megfelel fizikai eszkz pedig alkalmas kpessgei megedzsre, gy lehetv vlik szmra a fizikai skon val megnyilvnuls.

Pldaknt nzznk meg egy gyakorlati esetet a gonosz s az ernyes fajtj gondolatra, mondjuk egy nz s egy nzetlen jellemre. Az egyik szemly llandan az nzs, az nmagra vonatkoz vgyak, remnyek, tervek gondolatformit hozza ltre, s ezek krltte csoportosulnak, jra visszahatnak r. Arra kezd hajlani, hogy lelkiismeret-furdals nlkl szolglja nmagt, anlkl, hogy msok ignyeit figyelembe venn, csupn sajt rdekeit tartva szem eltt. Meghal, s jelleme mr nz fajtjv kemnyedett. Ez nem mlik el, s a megfelel idpontban teri formt vesz fel, ami a kvetkez fizikai test mintjaknt szolgl. Hasonl tpus csaldhoz vonzdik, olyan szlkhz, akik fizikailag kpesek neki olyan anyagot biztostani, ami hasonl sajtsgokkal rendelkezik, a fizikai test ebbe az teri mintba pl be, az agy pedig felveszi azt az alakot, amely fizikailag alkalmas a sajt vgyak kielgtse durva hajlamainak megnyilvntsra, ugyanakkor a kzssgi rtkrend megnyilvntsra szolgl fizikai alap hinyzik. Egy testet lts lland s lelkiismeretlen nzsnek szlssges esete az oka a kvetkez testet lts ’bnz tpus agya’ lre jttnek, s a gyermek a hitvny jellemnek ezzel az eszkzvel szletik meg, amibl a halhatatlan gondolkod alig lesz kpes tiszta s gyengd dallamnak egy hangjegyhez is hozzjutni, brmennyire trekedjk is r. Mindaz az let, amely a manasz sugarn keresztl szletett bele ebbe a szemlyisgbe, elhomlyosul, megtrik, s kszkdni fog a kma kdben. Nha, br minden krlmny gtl, a dics fnyes oldal megvilgtja s bizonyos fokig megvltoztatja fizikai eszkzt, knnal s erfesztssel letiporja itt-ott az alacsonyabb termszetet, s habr lassan, a halads egy vagy kt fjdalmas lpst sikerl megtennie. De az egsz leten keresztl a mlt fog a jelenen uralkodni, s az elfelejtett idkben megtlttt poharat a vonagl ajkaknak az utols cseppig ki kell rtenik.

A msodik felttelezett esetben egy ember llandan az nzetlensg, a msokat megsegt vgyak, a msok jltre vonatkoz tervek, msok javt clz komoly remnyek gondolatformit hozza ltre. Ezek krlveszik t s visszahatnak r, s szoksv kezd vlni az nzetlensg, megszokja, hogy msok jltt a mag el helyezze s gy, amikor meghal, jelleme lnyegileg nzetlenn vlt. Visszatrve a fldi letbe az elz jellegzetessgeit kpvisel modellforma olyan csaldhoz vonzdik, amely kpes tiszta minsg anyaggal elltni, ami hozzszokott ahhoz, hogy a felsbb n sztnzseire vlaszoljon. Ezek, beplve az teri mintba, nfelldoz hajlamok megnyilvntsra alkalmas fizikai agyat adnak, egyttal pedig a durva sztnk megnyilvntsra alkalmas fizikai alapok hinyzanak. Itt teht egy testet lts nfelldoz szoksnak klnleges esetben megkapjuk a kvetkez testet ltsben ltrejv jakar s emberbart-fajtj agy keletkezsnek okt. A gyermek a fnyes tulajdonsg eszkzzel szletik meg, amely a halhatatlan gondolkod leggyengbb rintsre is megrezzen s rasztja magbl a szeretet s szolglat isteni dallamait. A vilg pedig elmul egy emberi let dicssgn, az eredmnyeken, amelyek inkbb a termszet puszta kiradsnak ltszanak, mint korbbi tudatos erfeszts koronjnak. Ezek a fensges, ldst raszt jellemek azonban hosszas, btran megvvott harcok kls jelkpei, a jelen eltt ismeretlen mlt harcainak eredmnyei, amelyeket viszont a bels ’gyz’ ismer, s amelyeket egy napon az ltala ltetett szemlyisg is meg fog ismerni.

gy jn ltre lpsrl lpsre az ember fejldse, a jellem egyik szemlyisgen keresztl formldik a msik utn, a nyeresgek s vesztesgek szilrdan rgzlnek az asztrlis s mentlis formban, s ezek irnytjk a kvetkez fizikai megnyilvnulsokat. Minden erny teht egy elre megtett lpsnek, az als termszet fltt aratott diadaloknak kls jele, jelkpe, a veleszletett minsg, a mentlis vagy erklcsi jellegzetessgek pedig, amelyekkel egy gyermek megszletik, elmlt harcok, elmlt gyzelmek, vagy elmlt kudarcok ktsgtelen bizonytka. Elgg visszataszt elmlet a mentlisan s erklcsileg renyhk s gyvk szmra, de a legnagyobb mrtkben btort s lelkest tants azoknak, akik nem tartanak ignyt semmifle emberi vagy isteni jindulatra, hanem megelgednek azzal, ha trelmesen s szorgalmasan megdolgoznak mindenrt, amire ignyt tartanak.

Nagyszeren fejezte ki ezt az igazsgot Edward Carpenter ’Id s a Stn titka’ cm mvben ’A demokrcia fel’ fejezetben:

„A teremts mvszett, mint minden egyb mvszetet, meg kell tanulni;

Lassan, lassan, sok ven t pted testedet.

s az ert, amellyel most rendelkezel (olyan amilyen) tested felptsnl, a mltban szerezted, ms testekben;

gy fogod majd hasznlni a jvben jra a most megszerzett ert.

De a testet felpt er magban foglal minden ert.”

* * * * *

„rizkedj attl, hogy ezt vagy azt nmagadrt keresd. n nem azt mondom, ne keress, de vigyzz, hogyan keresel.

Mert a hadjratra indul katona nem azt nzi, hogy milyen j felszerelst vihetne mg a htn, hanem inkbb azt, hogy mit hagyhatna mg e1;

Mert jl tudja, hogy minden tovbbi dolog, amit nem hasznlhat s kezelhet szabadon, csupn akadly szmra.

gy ha hrnevet, jltet, rmt, vagy brmit keresel a magad szmra, annak a dolognak kpe, amit keresel, hozzd jn, s hozzd kapcsoldik – s neked magaddal kell azt cipelned.

s az gy letre keltett blvnyok s erk krlvesznek, s j testet alkotnak szmodra – amely megkveteli fenntartst s kielgtst,

s ha most nem vagy kpes flrelkni ezt a blvnyt, nem leszel kpes megszabadulni ksbb attl a testtl; hanem knytelen leszel magaddal cipelni.

Vigyzz, nehogy srodd s brtndd vljk – az rm szrnyal hza s palotja helyett.”

* * * * *

„Nem ltod ht, hogy a hall nlkl sosem gyzhetnd le a hallt?

Mert az rzkek dolgainak rabja lvn, olyan testet ltttl magadra, amelynek nem vagy ura, l srr tltettl, ahol ez a test el nem pusztul. De most fjdalom s szenveds ltal kikerlsz ebb1 a srbl; s a megszerzett tapasztalat rvn j s jobb testet fogsz magadnak pteni;

s gy tovbb sokszor, mg csak szrnyakat nem trsz ki, s nem sszpontostasz testedben minden ert, rdgit s angyalit.”

* * * * *

„s a fellttt testeim, amik meghdoltak eltte, olyanok voltak, mint a lngvek rajtam, de n flredobtam ket;

s a fjdalmak, amiket egy testben eltrtem, erk voltak, amikkel bnni tudtam a kvetkezben.”

Nagy igazsgok, nagyszeren elmondva. s egy napon az emberek Nyugaton is hinni fognak bennk, mint ahogy Keleten hisznek s mindig is hittek bennk.

A halhatatlan gondolkod emberltk ezrein t trelmesen fradozik kldetsn, hogy felfel vezesse az llati embert, amg az alkalmass vlik arra, hogy az eggy vljon az Istenivel. Egy letbl taln csak egy tredket nyer munkjhoz, mgis a vgleges modell az, hogy az emberben, akiben lete munkja testesl meg, valamivel kevesebb llati legyen, mint amikor az a fldi letbe jtt. Erre a valamicskt javtott mintra formldik a kvetkez ember, s tle hallakor ismt egy valamivel mg kevsb llati mintt nyernk a kvetkez fizikai test szmra, s gy tovbb, jra s jra, emberltn s emberltn, vezreden s vezreden keresztl, sok visszaessbl llandan talpra llva, sok nemesen jvtett kudarccal, sok lassan gygyul sebbel, de egszben mgis flfel, de egszben mgis elre.

, az etika alapeleme az jraszlets. A zsidknl ltalnos volt a farizeusok1 kzt, s a npszer hit kiolvashat az j Testamentum j nhny sorbl, mint amikor Keresztel Szt. Jnost lis jraszletsnek tekintik, vagy amikor a tantvnyok krdezik, hogy a vakon szletett szlei vtkeirt szenved-e, vagy valamely elbbi sajt vtkrt. A Zohar szintn gy beszl a lelkekrl, mint olyanokrl, mint amelyek al vannak vetve a llekvndorlsnak. „Minden llek al van vetve a krforgsnak (metempsychosis, a’leen b’gillgoolah), de az emberek nem ismerik a Szentsges tjait: ldott legyen! Nem ismerik azt a mdot, amely szerint megtltettek minden idkben, s mieltt ebbe a vilgba jttek s amikor ezt elhagytk.”2 A Kether-Malkuth viszony nyilvnvalan ugyanezt az eszmt tkrzi, mint amelyet Josephus vall, amikor azt mondta, hogy: „Ha (a llek) tiszta, akkor kegyben rszesl s rvendezni fog a vgs napon; de ha bemocskoltatott, akkor egy ideig fjdalomban s ktsgbeessben fog vndorolni.”3 Ugyangy ltjuk, hogy az egyhz kivl atyi is tantottk ezt a tant s Ruffinus4 megllaptja, hogy a benne val hit ltalnos volt az segyhz atyi kztt. Szksgtelen megemlteni, hogy a gnosztikus filozfusok s a neo-platonistk tanuk szerves rsznek tartottk.

Ha a nyugati flgmbre tekintnk, a reinkarncival, mint szilrd s meggykeresedett hittel tallkozunk szak- s Dl-Amerika trzsei kztt. A mayk, akiknek nyelve s szimbolgija rendkvl rdekesen kapcsoldik az si egyiptomihoz, a mai napig megtartottk ezt a hagyomnyos tant, ahogy azt a Plongeon hzaspr kutatsai megllaptottk. Ezeket mg ki lehetne egszteni sok ms trzs nevvel, egykor hres nemzetek maradvnyaival, akik hanyatlsukban is megtartottk az si hitet, amely valamikor sszekapcsolta ket a rgebbi vilg leghatalmasabb npeivel.

Aligha vrhatjuk el, hogy ilyen risi mlt s ilyen fnyes szellemi eredet tants eltnjn az emberisg elmjbl; gy aztn azt ltjuk, hogy az az elhomlyosuls, amin nhny vszzaddal ezeltt keresztlment, nagyon rszleges volt csak, s az emberi fajnak csupn kis tredkt rintette. Az Eurpt elraszt tudatlansg magval sodorta az jraszletsbe vetett hitet, s elsprt minden filozfit, minden metafizikt s minden tudomnyt. A kzpkori Eurpa nem nyjthatott megfelel tptalajt, amibl az ember termszetre s rendeltetsre vonatkoz brmilyen szles ltkr tants kivirgozhatott volna. De Keleten, ahol kifinomult civilizci lvezte ltt, amg Eurpa barbrsgban volt elmerlve, Keleten, ahol filozfusok s kltk ltek, mg Nyugat javban analfabta volt; Keleten ez a nagy tan elvitathatatlanul uralkodott, akr a bramank finom metafizikjban, akr abban a nemes erklcsisgben, amelynek hazja Buddha s az J Trvnynek rnykban tallhat.

Br elfordul, hogy a termszet valamely tnyt a vilg egy rszben egy ideig nem ismerik fel, de a tny maga nem semmisthet meg, s rvid eltnse utn ismt az emberek ltkrbe kerl. Ezt az idnknti felbukkanst megfigyelhetjk az jraszlets tannak eurpai trtnetben, s ez kvethet a keresztnysg alaptstl napjainkig, amikor mr egyre nvekv mrtkben fogadjk el.

„Amikor a keresztnysg els zben sprt vgig Eurpn, vezetinek bels gondolatvilga mlyen t volt hatva ezzel az igazsggal. Az egyhz eredmnytelenl prblta kiirtani, s klnbz szektkban mg Erigena s Bonaventura, az egyhz kzpkori gyvdei idejn tl is virgzott. Minden nagy intucival megldott llek, mint Paracelsus, Bhme s Swedenborg, kveti voltak. Az olyan itliai szellemi nagysgok, mint Giordano Bruno s Campanella is vallottk. A nmet filozfia legjavt is ez gazdagtja. Schopenhauer, Lessing, Hegel, Leibnitz, Herder s az ifjabb Fichte komolyan hirdetik. Kant s Schelling antropolgiai rendszereiben utalsok tallhatk r. Az ifjabb Helmont a ’De Revolutione Animarum’-ban ktszz problmval kapcsolatban felhoz minden rvet, amely az emberi llek testekbe val visszatrsnek bizonytsra felsorolhat, a zsid eszmknek megfelelen. Az angol gondolkodk kzl a cambridgei platonistk rveltek mellette nagy felkszltsggel s thatan, legkimagaslbban Henry More; Cudworth-nl s Hume-nl pedig mint a halhatatlansg legsszerbb terija szerepel. Glanvil ’Lux Orientalis’-ban alaposan krbejrja a krdst. Fourier s Leroux elmjt rabul ejtette. Andr Pezzani ’A lelkek letnek sokszorossga’ cm mvben a rmai katolikus vezekls eszmje alapjn dolgozza ki ezt a rendszert.”5

Schopenhauer olvasi jl ismerik az jraszlets tannak megjelenst filozfijban. Minthogy a nagy nmet filozfus tanulmnyozta az Upanishadokat, gy a keleti gondolatok titattk gondolatvilgt, ezrt furcsa is lett volna, ha rendszerben nem tallt volna helyet a hindu blcselet ezen sarokkve. Nem is Schopenhauer az egyedli filozfus, aki a mvelt s misztikus nmetek kzl elfogadja az jraszletst, mint a termszet egy szksges tnyezjt. Fichte, Herder s Lessing vlemnye bizonyra jelent valamit a mvelt vilgban s ezek az emberek az jraszletsben ltjk mshogyan megoldhatatlan problmk megoldst. Igaz ugyan, hogy a mvelt vilg nem zsarnoki llam, s senki sem erszakolhatja trsra sajt vlemnyt szemlyi tekintly alapjn; mindazonltal nem annyira a vlemnyek tmege, mint inkbb a minsge nyom itt a latban. s noha kisebbsgben vannak, a Nyugat tekintlyesebb s tjkozottabb szellemrisainak megfontoltan kifejtett vlemnye tiszteletteljes meghallgatst kvetel azoktl, akiknek elmjt a hagyomny nem kttte annyira gzsba, hogy ne tudnk mltnyolni egy nem divatos igazsg bizonytsra felhozott rvek rtkt.

rdekes megjegyezni, hogy az jraszlets puszta eszmjt Nyugaton – legalbbis a kpzett emberek – nem tekintik tbb kptelensgnek. Fokozatosan tlti be egy lehetsges elmlet helyt azon rdemei s kpessgei alapjn, hogy rejtlyes s ltszlag ssze nem fgg jelensgeket megmagyarz.

Ami engem illet, akinek ez bizonytott tny, n azon vagyok, hogy e mben inkbb valszn feltevsknt tntessem fel, amely minden ms elmletnl tbb fnyt vet az emberi szervezet, jellem, evolci s rendeltets homlyos problmira. Az egyik Mester szerint az jraszlets s karma tanai azok, amelyekre a Nyugatnak a legnagyobb szksge van; gy teht nem lehet rossz, ha a Mesterek egy kvetje vzlatot kszt az tlag olvas szmra az ezoterikus filozfia e kzponti tantsrl.

AZ JRASZLETS JELENTSE


Kezdjk annak vilgos megrtsvel, hogy mit is rtnk jraszletsen. Ami a sz eredett illeti, ezen a fizikai vagy testi burokba val valamennyi ismtld belps rtend. Ktsgkvl valami viszonylag lland ltre utal, ami sorozatosan valami viszonylag mulandba kltzik s ott lakik. De a sz nem magyarz meg neknk semmit ezeknek a viszonylag maradand s muland valamiknek a termszetrl, kivve, hogy a muland lakhelyek ’hsbl’ vannak. Ltezik egy msik sz, amelyet gyakran hasznlnak az jraszlets szinonimjakppen, a llekvndorls (metempszichzis) sz, amely a folyamat msik oldalra utal; itt mellzik a lakhelyet, a hangsly a pszich – a viszonylag lland – tmeneteln van. sszetve a kettt, mint az egsz elgondols ler elemeit, elttnk van egy pszich vagy ’llek’ belpse egymst kvet hsbl val ’testekbe’; s br a ’llek’ sz nagyon is kifogsolhat lazasga s teolgiai mellkzngi miatt, mgis a legtbb ember fejben pillanatnyilag egy, a fizikai keretet tll ltformt jelent, amellyel a fldi let alatt kapcsolatban volt.

Ilyen ltalnos rtelemben, eltekintve minden klnleges exoterikus vagy ezoterikus tantstl, az jraszlets s llekvndorls elnevezsek olyan ltelmletre utalnak, amely szerint a lthat anyag egy formjban egy finomabb lnyeg (princpium) lakik, ami tlli a fizikai burkot s annak hallakor azonnal, vagy egy id mlva tovbbmegy, hogy valamely ms burokban lakjk. Sosem hangzott el taln ez a tan, legmagasztosabb formjban vilgosabban vagy szebben, mint abban a hres btortsban, amit a Bhagavad Git-ban Krishna intz Arjunhoz:

„Az rk, elpusztthatatlan, mrhetetlen, testet lttt Egynek ezek a testei azonban vgesek… Aki a test lakjt gyilkosnak nzi, vagy aki azt hiszi, hogy az meggyilkolhat, tudatlan mindkett. Nem l az, s meg sem lhet. Nem szletik s nem hal meg; ha mr volt, tbb meg nem sznhetik, kezdet nlkli s vgtelen, si s rkkval, s ha testt meg is lik, meg nem lhet. Aki tudja, hogy elpusztthatatlan, rk, kezdet nlkli s elfogyhatatlan, hogyan lenne gyilkos az ilyen ember, Prtha, vagy mikppen lehetne gyilkossg oka? Amint az ember eldobja elavult ruhit s j ltzket vesz, gy hagyja el elavult testeit lakjuk s j testeket lt magra. Fegyver nem sebzi, tz nem geti, vz nem oldja, szl fl nem szrtja. Megsebezhetetlen, elhamvaszthatatlan, nedvessg s szl nem rt neki. rkkvalnak, mindent thatnak, llandnak, mozdulatlannak, sinek, megnyilvnulatlannak, elkpzelhetetlennek, vltozatlannak mondjk. Mivel tudod, hogy ilyen, nem szabad bnkdnod.”6

Az ezoterikus filozfiban teht az jraszlets elmlete egy l s egynieslt lnyeg (princpium) ltt tantja, amely az ember testben lakik, lteti azt s a test hallakor, hosszabb vagy rvidebb id elteltvel egy msik testbe kltzik. gy a sorozatos testi letek gy kapcsoldnak egymshoz, mint egy fonlra fztt gyngyszemek; a fonl az l princpium, a rajta lv gyngyszemek pedig a klnvlt emberi letek.


MI AZ, AMI JRASZLETIK?


Miutn megrtettk, hogy az jraszlets eszmje annyit jelent, hogy valami l az emberi testek sorozatban tartzkodik, termszetes a krds: Mi ez az l valami, ez a fennmarad s jraszlet lnyeg (princpium)? Minthogy az egsz tants megrtse azon mlik, tkletesen megrtjk-e a vlaszt erre a krdsre, nem krba veszett id, ha elidznk azoknl a krlmnyeknl, amelyek ennek az l lnyegnek az emberi formba trtn els beleszletst krlvettk s ahhoz elvezettek. Hogy ezt a beleszletst teljesen rthetv tegyk, nyomon kell kvetnnk az ember fejldsnek lpseit.

Azok, akik ms teozfiai knyveket olvastak, emlkeznek arra, hogy azok a mondot, vagy atma-buddhit gy rjk le, mint ami minden fejlds forrsa, minden dolog gykerben lv hajter.

Azok, akik a szaknyelvi megnevezst nem ismerik, ezt az eszmt, amelyet a teozfusnak az elnevezs kzvett, gy foghatjk fel, ha az egyetemes letre gondolnak, minden ltez gykerre, amely sajt megnyilvnulsaknt fokozatosan kifejleszti a vilgunkat alkot klnbz formkat. E helyen nem tudunk visszatekinteni fldnk fejldsnek korbbi korszakaira.

Itt meg kell elgednnk annyival, hogy a jelenlegi llapot kezdetn vesszk fel a fonalat, amikor annak csrja, aminek emberr kellett vlnia, korbbi fejldsnek eredmnyeknt megjelent fldgmbnkn. H.P. Blavatsky a Titkos Tants msodik ktetben rszletesen ismerteti a fejldst, s ezt a munkt kell ajnlanom a komoly s alapos tanulmnyoznak.

Elgedjk meg itt annyival, hogy az a fizikai forma, aminek emberr kellett vlnia, lassan s nagyon fokozatosan fejldtt, kt gykrfaj vgigment sajt teljes fejldsn s a harmadik gykrfaj is megtette tjnak felt, mire az emberisg jelenlegi fizikai vagy llati termszetnek kialakulsa befejezdtt. Ez a termszet, amelyet helyesen neveznk llatinak, mert magba foglalja mindazt, ami az emberben az llattal kzs – a sr fizikai test, annak terikus hasonmsa, vitalitsa, szenvedlyei, tvgyai s vgyai – ezt a termszetet vmillikon t ptettk fldi s egyb kozmikus erk. Bernykolta, beburkolta s thatotta azt az Egyetemes let, ’a fejlds mgtt rejl er’, az az let, amelyet az emberek minden korban isteninek neveztek.

Egy, a Titkos Tantsban idzett okkult szvegmagyarzat a fejlds e szintjrl beszlve megemlti a szaknyelven ’asztrlis hasonmsoknak’ nevezett formkat, amelyek az emberek fizikai testeiv fejldtek, s a kvetkezkppen rja le azt a helyzetet, ameddig eljutottunk:

„A rupa (forma) azoknak a mondoknak lett az eszkze (hatodik s hetedik princpiumok), amelyek befejeztk tkltzseik ciklust a hrom elz kalpban (kr-ben). Ekkor azok (az asztrlis hasonmsok) vltak a kr els emberi gykrfajnak embereiv. Nem voltak viszont befejezettek, s ntudatlanok voltak.”7

Mondhatnnk, hogy itt a fejld letmegnyilvnuls kt plusa volt meg: Az alsbb skon az llati, minden rejtett kpessgvel, viszont szksgszeren rtelem nlkl, tudat nlkl a fldn cltalanul bolyongott, nkntelenl, a benne rejl hajter ltal mozgatva, ami t llandan elre sztklte. Ez az isteni er a tiszta gi termszete miatt nmagban tl magasrend volt ahhoz, hogy az alsbb skokon tudatoss vlhasson s gy kptelen volt arra, hogy thidalja a szakadkot, amely kzte s az llati elme kztt ttongott, amelyet br ltetett, de megvilgtani nem tudott. Ilyen volt az a szervezet, amelynek emberr, egy csodlatos rejtett kpessgekkel megldott teremtmnny, egy felhrozott, zenre ksz hangszerr kellett vlnia. Hol volt az energia, amelynek a rejtett kpessgeket a felsznre kellett volna hoznia, hol volt az rints, amelynek fel kellett volna bresztenie a dallamot s azt a lelkeket felpezsdten a mindensgbe sztszrnia?

Amikor ttt az ra, megrkezett a vlasz a mentlis vagy manaszikus skrl. Mialatt az imnt lert ketts fejlds, a mondikus s a fizikai lezajlott a fldgolynkon, a fejldsnek egy harmadik vonala – amelynek sajt cljt az emberben kellett megtallnia – teljesedett ki egy magasabb vilgban. Ez a vonal az intellektulis fejlds volt, s a fejlds az rtelem Fiait (manaszaputrk) rintette, akik n-tudatos, intelligens lnyek, amint erre a nevk is utal. Rluk tbb klnbz nven beszlnek: a Fny Urai, Dhyan Chohanok, Kumark, Szolris Pitrik, a Blcsessg Srknyai, stb. Ezek allegorikus s klti nevek, amelyek vonzkk s kzeliekk vlnak a tanul szmra olvasmnyai sorn, amelyek azonban sok bajt s zrzavart okoznak a kezdnek, aki nem tud rjnni, hogy a lnyek egy osztlyval, vagy egy tucattal van-e dolga. Tny az, hogy az elnevezs tbb fokozatot foglal magba. De van valami, amit a kezdnek meg kell rtenie: a fejlds egy bizonyos fokn az emberbe belptek s testet ltttek bizonyos n-tudatos intelligens lnyek, akik mgtt hossz intellektulis fejlds llt, akik a fizikai emberben ksz s tovbbi fejldsk szmra alkalmas eszkzre talltak.

Az rtelem Fiainak eljvetelt kltien adjk vissza Dzyan Knyvnek stanzi:

„ A Blcsessg Fiai, az jszaka Fiai, lejttek, jraszletsre kszen … A harmadik gykrfaj kszen volt. ’Ezekben fogunk lakozni’ – mondtk a Lng Urai. … A harmadik gykrfaj lett a Blcsessg Urainak vahan-ja (eszkze).”8

A Blcsessg ezen Urai szlettek meg tantkknt s vltak az jraszlet emberi egk atyjaiv, mg az alacsonyabb fokon ll Szolris Pitrik a vezet fajok jraszlet egi lettek. k az elme, vagy inkbb elmk az emberekben, a manasz, vagy tdik princpium, amelyet nha emberi, vagy racionlis llekknt rnak le. n szvesebben beszlek az jraszlet egrl mint gondolkod-rl, inkbb mint emberben lv elm-rl; mert a gondolkod elnevezs egyni lnyre utal, mg az elme sz elmosd ltalnossgot reztet.

rdekes s jelentsgteljes, hogy a man sz, amely oly sok nyelvben megtallhat, ehhez a manaszhoz vezethet vissza, annak gykerhez, a man-hoz, ami annyit jelent, hogy gondolkodni. Skeat9 felsorolja e szt angolul, svdl, dnul, nmetl, izlandiul, gtul, latinul (mas mans helyett) s a szanszkrit man gykrbl vezeti le, s ezrt az embert ’gondolkod llatnak’ hatrozza meg. gy valahnyszor man-t mondunk, gondolkodt mondunk s visszakerlnk abba korba, amikor a gondolkodk ’lejttek’, vagyis testet ltttek a befogadsukra ptett fizikai eszkzben, amikor az rtelmetlen llat gondolkod lnny vlt, a manasz rvn, amely elfoglalta s belkltztt. Ez akkor trtnt, amikor az ember (man) beltztt ’brruhjba’ a fizikai anyagba sllyedse utn azrt, hogy a tuds fjrl ehessen s gy ’Istenn’ vlhasson.

Ez az ember (man) kapocs az isteni s az llati kztt, amiket alapveten sszekapcsoldknak, a szoros sszekttetstl mgis tvol llknak lttunk. Egyik kezt felfel, az isteni mond fel nyjtja, a Szellem fel, akinek kiradsa, felfel trekedve, hogy hasonulhasson a magasztos termszethez, hogy rtelme szellemisgg, tudsa blcsessgg vlhasson. Msik kezt az llatra helyezi, amely az alsbb skok legyzse sorn hordozni fogja t, amely llatot meg kell nevelnie s uralma al hajtania sajt cljai szmra, s a magasabb let megnyilvntsra alkalmas, tkletes eszkzz tennie. Hossz az eltte ll feladat, nem kisebb, mint hogy felemelje az llatot az istenihez, az anyagot szellemm finomtsa, hogy a felfel vezet ven vezesse azt az letet, amely a lefel menn thaladt, s amelynek most felfel kell kapaszkodnia, magval hordozva igazi hazjbl val hossz szmzetsnek minden gymlcst. Vgl egyestenie kell az ’Egy’ elklnlt rszeit, a szellemet ntudatoss kell tennie minden skon, hogy az anyag az tkletes megnyilvnulsv vljon. Ilyen magasztos a feladata, amelynek beteljestshez az jraszletst kapja eszkzl.

Ez az ember (man) teht a mi valdi emberi nnk s tvednk, ha testnket nevezzk ’n’-nek s tlsgosan kihangslyozzuk ideiglenes ’brruhnkat’. Ez ppen olyan, mintha az ember a ruhjt tekinten nmagnak, nmagt pedig csupn mint ruhinak fggelkt. Mint ahogyan a ruhink a mi kedvnkrt lteznek s nem mi azok kedvrt, s azok csupn az ghajlat, knyelem s szoks ltal szksgess vlt dolgok, pp gy testeinkre is a minket krlvev krnyezet miatt van szksgnk, szolglatunkra lteznek, nem leigzsunkra. Vannak olyan indiaiak, akik sosem beszlnek testi szksgletekrl gy, mint sajtjukrl. k azt mondjk: ’A testem hes.’, ’A testem fradt.’ – nem pedig: ’hes vagyok.’ vagy ’Fradt vagyok’. mbr ez a mondat szokatlanul hangozhat neknk, kzelebb van az igazsghoz, mint mikor mi a testnkkel azonostjuk magunkat. Ha megvolna az a szoksunk, hogy gondolatban ne a lakhelynkkel azonostsuk magunkat, amelyben lnk, hanem az emberi nnel, amely ebben lakozik, az let tgabb s dersebb dologg vlna. gy kellene lerznunk bajainkat magunkrl, mint a port a ruhzatunkrl, s r kellene brednnk arra, hogy a velnk trtn dolgok mrtke nem a fjdalom vagy az rm, amelyek testnket rik, hanem a halads vagy ksleltets, amelyet a bennnk lv ember szmra jelentenek. Minthogy minden dolog tapasztalatot eredmnyez s mindegyikbl megtanulhat valami lecke, ki kellene hznunk a bajok mregfogt azzal, hogy megkeressk bennk a blcsessget, amely gy van ott elrejtve, mint a szirmok a rgyben. Az jraszlets fnyben megvltozik az let arculata, mert a bennnk lv rk ember iskoljv vlik, aki a fejldst keresi benne: az ember, aki volt, van s lesz, aki szmra sosem t az ra.

A kezd ragadja meg ht kemnyen azt az eszmt, hogy az ember a gondolkod, az egynisg, az jraszlet eg, s hogy ez az eg egyeslni trekszik az isteni monddal, mialatt neveli s tiszttja az llati nt, amelyhez a fldi let alatt hozzkapcsoldott. Ezzel az isteni monddal, az Egyetemes let attl el nem vlaszthat szikrjval egyeslve a gondolkod spiritulis eg-v, isteni emberr vlik. A gondolkod-t nha a mond eszkzeknt, terikus burokknt is emlegetik, – mint ahogy az is – akin keresztl a mond minden skon tevkenykedhet. Ezrt talljuk meg gyakran teozfus rknl azt a mondst, hogy az emberben lv trid vagy hromsg az, ami jraszletik. Ez a kifejezs, br nem pontos, de elfogadhat, ha a tanul nem felejti el, hogy a mond egyetemes, nem valaminek a rsze. Csupn tudatlansgunk vezet miket flre, hogy klnvlasszuk magunkat testvreinktl, s klnbsget lssunk az egyikben s a msikban lv fny kztt.10 Minthogy a mond egyetemes s nem klnbzik az eltr szemlyekben vagy egynekben, szigoran vve csak a gondolkodrl mondhatjuk azt, hogy jraszletik, s ez a gondolkod, mint egynisg az, akivel a tovbbiakban foglalkozunk.

Ebben a gondolkodban tallhat meg valamennyi kpessg, amit elmnek neveznk. Benne van az emlkeztehetsg, az intuci, az akarat. Ez gyjti ssze fldi leteinek valamennyi emlkt, az letekt, amelyeken thalad, s elraktrozza a tuds e felhalmozott kincseit, hogy sajt isteni alkmijval talaktsa azokat nmagban a tapasztalatnak s tudsnak azz a lnyegv, amit blcsessgnek neveznk. Mg fldi letnk rvid tartama alatt is megklnbztetjk a szerzett tudst a blcsessgtl, amelyet fokozatosan – sajnos tl ritkn – leszrnk ebbl a tudsbl. A blcsessg egy lettapasztalat gymlcse, az ids ember mindent magban foglal tulajdona. Egy teljesebb s gazdagabb rtelemben a blcsessg sok testetlts gymlcse, amelyekben tudst gyjtttnk, tapasztalatokat halmoztunk fel, amelyekben a trelem tkletes munkt vgzett, gy, hogy vgl is az isteni ember az vszzados fejlds dics eredmnye lett. A gondolkodban van meg teht minden mltbeli tapasztalatunk raktra, a sok jraszlets sorn elvetett mag korbbi letekben val learatsnak eredmnye, az az rksg, amelyhez mindenki biztosan hozzfrhet, amint megtanult az rzkek bvkre, a fldi let megprbltatsai s viharai fl emelkedni, arra a magasabb skra, amin igazi nnk lakozik.


MI AZ, AMI NEM SZLETIK JRA?


Az elbbi fejezetben lttuk, hogy az ember kls formja, fizikai termszete lassan, kt s fl gykrfaj idtartama alatt plt fel, amg ksz lett az rtelem Fiainak befogadsra. Ezt a termszetet neveztk el llatinak s ez ngy megklnbztet rszbl vagy ’princpiumbl’ ll: I. a test; II. az terikus hasonms; III. a vitalits; IV. a szenvedly-termszet – a szenvedlyek, ers vgyak s kvnsgok. Ez a sz legszorosabb rtelmben az llati ember, aki rokonaitl, az egyszer llatoktl a gondolkod ltal re gyakorolt befolys rvn klnbzik, aki azrt jtt, hogy nevelje s megnemestse. Vegyk el a gondolkodt, mint a szletett rtelmi fogyatkos esetben, s elttnk ll az llat, noha a formja emberi.

Mr most az llati embert meglelkest s vele sszekapcsolt gondolkod az alacsonyabb termszetnek olyan kpessgeket klcsnz, amelyeket az llati ember megnyilvntani kpes, s ezeket az emberi agyban s azon keresztl mkd kpessgeket nevezzk mi agy-elmnek, vagy alsbb elmnek. Nyugaton a htkznapi beszdben az agy-elme fejldst tekintik annak, ami az emberi s llati lny kztti klnbsget eredmnyezi. Azt, amit a teozfus csupn alsbb, vagy agy-elmnek tekint, az tlag nyugati ember magnak az elmnek vli, s ebbl sok zavar szrmazik, ha teozfusok s nem teozfusok jnnek ssze.

Mi azt mondjuk, hogy a gondolkod, aki az llat-embert elrni s befolysolni trekszik, levett egy sugarat, amely az agyvelt ri s benne hat, s hogy az agyon keresztl annyit nyilvnt meg a mentlis erkbl, amennyit az az agy formjnl s egyb fizikai sajtossgnl fogva tolmcsolni kpes. Ez a sugr rezgsbe hozza az agyi idegsejtek molekulit, mint ahogy a fnysugr megrezegteti a retina-idegsejtek molekulit, s gy felbreszti a tudatot a fizikai skon. Mrlegels, tlet, emlkezet, akarat, fogalom-alkots – ahogy ezeket a kpessgeket ismerjk, amelyek az agy teljes aktivitsakor nyilvnulnak meg – ezek mind a gondolkod ltal kikldtt sugr kvetkezmnyei, s ezeket azok az anyagi felttelek mdostjk, amiken keresztl mkdnik kell. Ezekbe a felttelekbe belertjk az egszsges idegsejteket, az illet idegsejt-csoportok jl kiegyenslyozott fejldst, a sej

 
akik ltogattk honlapomat:
Induls: 2005-07-09
 
pontos id
 
Zene
 
NAPTR
2023. December
HKSCPSV
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!